X
تبلیغات
انجمن حمایت از بیماران دیابتی - وقتي رژيم غذايي خود را مي‏شكنيم ، بايد چه كنيم ؟

نكته‏اي كه در چنين مواردي بايد به خاطر داشته باشيد آن است كه از اين وازدگي‏ها درس خويشتن داري بگيريد ، به خطاري خود اعتراف كرده و تصميم بگيريد اگردر آينده اتفاق مشابهي برايتان پيش بيايد با آن چگونهن برخورد خواهيد كرد و از اين خظا به نفع خود بهره بگيريد . توجه داشته باشيد كه رسيدن به هدف نهايي همواره امكان پذير است .

 

 

مرض قند ( ديابت ) و اثر آن در رژيم كاهش وزن

 

     مرض قند يا ديابت ، يك سند روم كلينيكي است كه با « هيپرگليسمي » و افزايش ميزان قند خون ، به علت فقدان يا كاهش انسولين به وجود مي‏آيد و معمولاً چاق‏ها بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري مي‏باشند .

     ديابت خود را ابتدا با سه علامت زير نشان مي‏دهد :

1-     ازديادي دفع ادرار ( پلي اوري ) ؛

2-     ازدياد تشنگي و ميزان نوشيدن آب ( پلي ديپسي ) ؛

     3-  زياد خوردن ( پلي فاژي )

    

 

 

پزشكان از دو روش براي تغذيه‏ي افراد چاق مبتلا به ديابت استفاده مي‏كنند :

 

1- روش اول

     غذا ها را به سه قسمت تقسيم مي‏كنند :

 

الف ) غذاهاي ممنوعه براي مبتلايان به مرض قند

     در قسمت اول ، غذاهاي سرشار از مواد قندي يا نشاسته‏اي مثل : شكر ، مربا، عسل ، ليموناد ، نوشابه‏ها ( غير از نوشابه رژيمي ) ، بيسكويت‏ها ، آبميوه‏هاي شكردار ، كيك‏ها ، كلوچه و مانند آن‏ها را جدا مي‏كنند .

 

ب) غذاهاي آزاد براي مبتلايان به مرض قند

     در قسمت دوم گروه غذائي  را كه از نظر كربوهيدرات فقير است ، مثل  ماهي ، تخم مرغ ، سوپ ساده ، آبگوشت ، آبليمو ، گوجه فرنگي ، چاي ، قهوه ، انواع سبزيجات ، مثل كلم ، گل كلم ، كلم دلمه‏اي ، اسفناج ، شلغم ، بادمجان ، هويج ( نه آب هويج ) ، كدو ، كدو تنبل ، لوبيا سبز ، پياز ، پيازچه ، ترب ، تربچه ، جعفري ، ريواس ، كرفس ، تره ، شاهي ، قارچ ، كاهو ، خيار ، انواع ادويه مثل نمك، فلفل ، كره ، مارگارين ، قند ساخارين و ساكسين و اسپارتام را در نظر مي‏گيرند كه خوردن آن‏ها منعي ندارد .

پ) غذاهايي كه مقداري معتدل از آن‏ها را مي‏توان خورد

     در قسمت سوم نيز غذاهايي مثل نان ، برنج ، سيب زميني ، آجيل ، بادام ، پسته ، تخمه‏ها ، حبوبات و بقولات ، ميوه‏ها ( تازه يا خشك ) ، ماكاروني اسپاكتي ، شير ، ماست و غلات را در نظر مي‏گيرند كه فقط مي‏توان مقداري معتدل از آن‏ها را خورد .

 

2- روش دوم

     مصرف همه نوع غذائي آزاد گذاشته مي‏شود ولي براي آن‏ها محدوديت و سطح مصرفي تعيين مي‏شود تا معمولاً‌ مجموع كل غذاهاي دريافتي كم‏تر از نياز حقيقي بدن باشد . در اين حالت ، همه‏ي مواد قندي داده شده سوزانده مي‏شود و چيزي باقي نمي‏ماند . اين برنامه غذايي داده شده براي رژيم ، قند خون رژيم‏گير ديابتي را به پائين‏تر از ميزان قدن خون هميشگي مي‏رساند و نياز او را به قرص‏هاي مرض ديابت ( مخصوصاً بعد از دوران رژيم لاغري ) بر طرف مي‏كند .

     در اين روش ، هم چنين توصيه مي‏كنيم كه از جانشين‏هاي غذائي استفاده كنيد كه عبارتند از :

     1-  جانشين كردن توت خشك به جاي قند ، يا استفاده از شيرين كننده‏هاي مصنوعي .

     2- جانشين كردن ميوه به جاي خرما ( هر 4 خرما = يك ميوه )

     3-  حذف عسل و مربا از صبحانه .

     چند نكته‏ي مهم براي افراد ديابتي تحت رژيم كاهش وزن نيز گفتني است :

     1-  از مصرف غذاهاي داراي مقدار بالائي كربوهيدرات جداً خودداري شود .

     2- نان سنگك برشته و نان جو را جانشين نان‏هاي سفيد كنيد .

     3- مي‏توان از شيرين كننده‏هاي مصنوعي مثل ساخارين يا اسپارتام براي شيرين كردن نوشيدني‏ها يا خوراكي‏ها استفاده كرد .

     4- از مصرف بيرويه‏ي سيب زميني ، ماكاروني ، باقلا و ديگر حبوبات بايد خودداري كرد .

     5- ساعتي نيم ليوان آب نوشيد .

     6- روزانه حداقل نيم ساعت پياده روي كرد .

     7-  مصرف ميوه‏هائي هم چون هندوانه ، خربزه ، طالبي ، موز ، انگور ،  انجير ، كشمش ، و خرما براي اين افراد مناسب نيست .

     8- بهتر است غذاهاي روزمره در 6 وعده با مقدار كم تقسيم شوند .

     9- مصرف متناسب سبزيجات ، سبوس غلات ، ميوه‏جات با شيريني كم مخصوصاً‌ با پوست توصيه مي‏شود . زيرا پوست ميوه‏ها باعث تأخير در تخليه‏ي معده شده ، اين تأخير مانع افزايش ناگهاني قند خون بعد از صرف غذا مي‏شود .

     در جدول صفحه‏ي بعد ، مقدار قند موجود در 100 گرم از برخي غذاها مشخص شده است .

مثال : هر 100 گرم شكر 100 گرم قند دارد و هر 100 گرم كشمش 77 گرم قند دارد و 100 گرم هويج فرنگي فقط 10 گرم قند دارد .



نوع غذا ( 100 گرم )

قند به گرم

نوع غذا ( 100 گرم )

قند به گرم

شكر

100

بادام

19

توت خشك

87

كنجد

18

برنج

79

فندق

17

آرد

79

سيب‏زميني خام

17

كشمش

77

گيلاس

17

ماكاروني

75

آلوزرد

17

خرماي خشك

73

انار ، شليل

16

انجير خشك

69

گردو

16

برگ هلو

68

ماست كيسه‏اي

15

لپه

63

به

15

لوبيا قرمز

62

گلابي

15

نان لواش

60

نخود فرنگي تازه

15

شكلات

58

پسته

15

باقلا خشك

56

سيب

14

نان سنگك

55

تخمه آفتابگردان

14

چيپس

50

ژله

14

خرماي تازه

38

توت سفيد تازه ـ آلبالو

14

شير خشك كامل

37

زردآلو

13

سيب زميني سرخ كرده

36

كدو حلوايي ، پرتغال ، نارنگي

12

سير

28

خربزه ، گوجه درختي ، گريب فروت

11

انگور

23

هلو تازه ، آب پرتقال ، هويج فرنگي

10

بستني

21

پياز ، هويج معمولي ، تخم هندوانه

9

لوبيا چشم بلبلي خام

21

توت فرنگي ، ليموترش و ليموشيرين

8

انجير تازه

20

هندوانه

5

خرمالو

20

خيار

2

+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم بهمن 1384ساعت 22:11  توسط دکتر آرش مهندس پور  |